вторник, 3 ноември 2015 г.

Мляко с ориз за забравани




Името ми хареса във Веселият готвач . Или може би „Забравено мляко с ориз”.
Преди доста години, сигурно повече от 25,  видях рецептата във вестник. Впечатли ме това, че количеството на прясното мляко и водата беше еднакво – литър на литър. До тогава бяхме приготвяли ориза само с мляко и се е случвало да изкипи  или загори. Тук този проблем го няма.
От многократното приготвяне по този начин, това е най-доброто съотношение по наш вкус – 4:4:1:1.
Ползвам бланширан ориз, защото при нас разкашкан ориз не се приема, независимо какво е ястието, а при този ориз зърната остават цели.


Продукти
4 чаши прясно мляко
4 чаши вода
1 чаша ориз
1 чаша захар (или на вкус)
щипка сол
по желание – ванилия

Приготвяне
Смесват се млякото , водата, захарта, солта и ванилията и се поставят на огъня. Желателно е тази смес да не заема повече от 2/3 от обема на съда, в който ще се вари.
Като заври се сипва ориза, разбърква се и се оставя отново да заври. Разбърква се още веднъж, похлупва се с капак (не се затваря, а похлупва, да има 0,5 см  открехнато), намалява се силата на котлона и се оставя да ври на тих огън (например при мен на степен 3, при 9 степени). НЕ се бърка повече! И се забравя за около 45 минути.
Изключва се котлона, затваря се капака на тенджерата и се оставя така още десетина минути, след което се разпределя в чашки или купички.
При сервиране се поръсва традиционно с канела; настъргана лимонова или портокалова кора; със стафиди или други нарязани сухи плодове; някакво сладко или конфитюр;топинг; кокосови стърготини; шоколадови или захарни пръчици; пресни плодове според сезона и пр.





При използване на материали от блога, моля посочете линк към съответната публикация!

16 коментара:

  1. Тили, много интересна рецепта.
    Не го 'долюбвам" това мляко с ориз,
    а споменът ми е за десерта на баба ми, която му казваше "сутляш"
    и го сипваше в едни много красиви купички :)
    Преди време прави със сушени плодове и портокалов сок и много се хареса.
    ще опитам и твоя вариант!
    Прегръдки!

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Дани, така беше по-известен - "сутляш". Ние го обичаме и отдавна не бях правила. Само че, както съм писала, да не е на каша. Но това е нашият вкус. Иначе съм чела че оризът се счуква, някъде се прибавя и нишесте. И трябва да е разварен.
      Варианта със сушени плодове и портокалов сок много ми допада. Ще пробвам.
      Прегръдки!

      Изтриване
  2. Изглежда много добре, Инче! И аз го недолюбвам, но пък мога да пробвам някога! Изглежда вкусен с плодчетата!
    Поздрави!

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Габи, може да дойде и това време - да го заобичаш. :) Вкусовете ни се изменят с годините.
      Слънчев ден!

      Изтриване
  3. Аз много го обичам,даже без канела повече го харесвам.Втората част на заглавието определено ме спечели ;) Ще го приготвя тия дни !Благодаря за идеята!

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Деси, радвам се че съм те подсетила!
      Хубав есенен ден!

      Изтриване
  4. Ето това не го близвам, обаче го правя:) Разкошно изглеждат при теб купичките и непременно ще пробвам с бланширан ориз:) Поздрави!

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Оказва се че доста хора не обичат мляко с ориз! :)
      Благодаря, Траянче!

      Изтриване
  5. Тили,
    в стари готварски книги млякото с ориз се приготвя като оризът се вари най напред във вода.Така се сварява частично и после се добавя и прясното мляко.Твоята технология на приготвяне е подобна.Има различни начини за варене на ориз , така ,че зърната да останат цели.Зависи и какъв е самият ориз / сорта /, дали е бланширан или не , количеството течност - ориз, силата на огъня.Тези са основните фактори, които влияят за приготвяне на добри ястия с ориз.
    Поздрави !

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Елена, права си - има много фактори.Преди много години имаше само един вид ориз на пазара, не е като сега - изобилие от видове.Спомням си баща ми казваше, че зависи в каква вода (гореща или студена) трябва да се постави ориза, за да стане рехав и цял или кашкав.
      Поздрави!

      Изтриване
  6. Откакто се помня, си варя сутляша в равно количество вода и мляко. Дори не помня от кого зная този трик. Получава се винаги много вкусно. Но не ми беше хрумвало да сервирам с плодове. Аз все с канела го поднасям. Твоите купички изглеждат много апетитни!
    Поздрави, Тили! Валя

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Благодаря, Валя! Плодовете може да се сложат на пластове в ориза или да се украси с тях.
      Спокойна вечер!

      Изтриване
  7. Тили, като прочетох за забравани, реших, че си го забравила и е загорял:), дейстие, което при мен е доста често срещано за съжаление:)), нали все правя по 100 неща едновременно и понякога се отплесвам.
    Млякото ти изглежда апетитно. И аз като Елена винаги варя ориза първо във вода и после добавям млякото, обикновено е в равни пропорции, така да ги смеся не съм пробвала.
    И се убеждавам, че всеки е с вкуса си - аз пък предпочитам разкашкан ориз:), а бланширан никак не харесвам, все си ми стои като суров, е разбира се най-добре ми е да е рехав, но от кръглия сорт, не продълговатия.
    Хубава неделя!

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Веси, това със загарянето ми е познато и май с остаряването зачестява! :) Може би и ФБ е виновен! :)
      За вкуса си напълно права, затова всеки трябва да използва подхвърлената идея,независимо какво е ястието и да си сготви по свои вкус. У нас ако е разкашкан, няма да го погледнем.
      Спорна нова седмица!

      Изтриване
  8. За мен чашката с черешките отгоре Инче!! Толкова слънчеви снимки на този така обичан десерт си направила!
    Поздрави!

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. С удоволствие, Вили! Грозде е, че за замразените черешки се сетих късно! :)
      Слънчева нова седмица!

      Изтриване