вторник, 1 март 2016 г.

Качамак от царевичен грис




Като че ли се позабрави това традиционно в миналото ястие. И ако преди е трябвало доста време и усилия да се приготви, сега става много бързо. За вкуса в миналото и сега не коментирам!

Продукти за 1 порция
200 мл вода
30 г царевичен грис (2 препълнени с. л.)
щипка сол

мазнина – масло; мас; олио;
сирене
червен пипер
прясно мляко
захар
пръжки (бекон)

Приготвяне
На всеки пакет с царевичен грис има упътване и евентуално рецепта.
Тук искам да споделя 3 начина, по които го приготвям, както и как най-често се поднася в нашия, Монтански край.

1. Най-често срещания - водата се кипва, слагат се солта, ръси се по малко от царевичния грис и с бъркане се замесва качамакът.
2. В част от определеното количество вода (студена) се размива царевичния грис и след това на струйка се сипва във останалата вряща и подсолена вода;
3. Този начин скоро го научих и за мен е най-сполучлив – царевичния грис се ръси в леко започналата да се затопля вода (да не е гореща). Разликата от първия начин е, че и да падне малко повече грис, не става на бучки, а се размива.

 И при трите начина започне ли се добавя царевичния грис, започва и непрекъснатото бъркане. Използвам дървена бъркалка. Огънят се намалява на слаб, иначе започва да „бълбука” и може горещите пръски да ни изгорят ръцете. Бърка се докато се сгъсти и се продължава още около  15 – 20 минути, докато започне да се отделя от съда и бъркалката да оставя следа по дъното.
Сервира се горещ. И най-често срещаните варианти за поднасяне  при нас:
- към горещия качамак се добавя масло и сирене и се разбърква;
- отгоре се поръсва сирене;

- залива се с препържено масло (мас, олио) към което се добавя за десетина секунди червен пипер;
- поръсва се със сирене и отгоре се залива с препържена с червен пипер мазнина;

- поръсва се със захар и се полива с препържена мазнина;
- залива се с подсладено прясно мляко или се поръсва със захар и се добавя млякото;

- с пръжки (или изпържени парчета бекон);

Който и начин да се избере, все е вкусно!
 

При използване на материали от блога, моля посочете линк към съответната публикация!

16 коментара:

  1. Тили, чудесни чинийки си напълнила с едно от любимите ми бързи ястия! Никога не съм опитвала с подсладено прясно мляко, и вероятно няма и да опитам....:) Обожавам със сирене, масло и люта едро счукана люта чушка.

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Бети, научих от теб още един вариант с тази люта чушка! :) Ще пробвам.
      Вкусовете са различни, затова има и толкова варианти за поднасяне. Срещала съм с яйца; с кисело мляко; пържен; на скара; печен, с ястия...
      Лека вечер!

      Изтриване
  2. Вкусът на моето детство. Баба как го правеше...никога няма да забравя този вкус. И ми даваше точилката да обера полепналия качамак, за да "се сучат момчетията по тебе" )))

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Да, вкусът е неповторим, щом баба го е приготвяла! Интересно поверие, не съм го срещала! :)
      Хубава вечер, Алби!

      Изтриване
  3. Много го обичам със сирене! С мляко звучи интересно.

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Със сирене като че ли е най-често срещано. Опитай и с прясно мляко. Вместо захар може и с мед.
      Приятна вечер, Лу!

      Изтриване
  4. Тили,
    наистина се позабрави качамакът, а преди години е бил традиционна храна.Става с много неща да се гарнира, но с мляко е наистина изненада за мен.Чудесен е.
    Поздрави !

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Елена, явно в различните райони по различен начин се поднася.
      Спокойна вечер!

      Изтриване
  5. Тили, и мен върна във времето! При баба, на село...
    Благодаря ти ,че ни припомняш тези безценни рецепти, които са простички ,но са останали в сърцата ни!

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Натали, радвам се че съм събудила мили спомени!
      Поздрави!

      Изтриване
  6. Чуден, вкусен, с аромат на уют и топлина! Честит празник, Тили!

    ОтговорИзтриване
  7. Да...баба...с точилката бърка, а дядо държи здраво тенджерата...
    С пръжки го обичам аз, и сирене, и с двете заедно!

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Аха, още една като мен, която смесва различните продукти! Аз пък най го обичам със сирене и запърженото масло и отгоре с подсладено мляко! Вкус, какво да го правиш! :)))

      Изтриване
  8. С това израстнахме. Много е вкусно! Цвета

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Много хора са израснали с качамак. Аз не съм, но си го харесвам!
      Цвета, благодаря че надникна в блога!

      Изтриване